והרי התחזית: חם, רותח, מתקרר.

שלהי הקיץ קשים מהקיץ, נאמר בתלמוד, והאמת היא שהימים האחרונים נראים כמו עדות חיה ובועטת. אבל עד כמה שהחום מציק לנו, אנחנו יכולים לפחות להימלט לפעמים למזגן. הפרות למרבה הצער, קצת פחות.

מחקרים של השנים האחרונות מראים כי פרות מושפעות מאוד מחום, ומעניין להבין מה קורה להן בזמן עומס חום, ועוד יותר מזה, להבין מה ניתן לעשות בנוגע לכך.

פרות חלב סופגות חום מהסביבה ובנוסף מייצרות חום פנימי, זאת כתוצאה מייצור החלב ומפעולת העיכול.

פרה שסובלת מעומס חום תעמוד יותר בניסיון לשחרר את החום מהגוף, תצרוך יותר מים ופחות מזון, וגם תלחית יותר.

שינויים אלו נראים לעין, אך ישנם שינויים נוספים אשר אינם נראים לעין והם בעלי השפעה דרמטית וארוכת טווח על הפרה. שינויים אלו כוללים בין השאר ירידה בפוריות הפרה, שיבוש בתהליכי חילוף החומרים, ירידה בתפקוד מערכת החיסון והפחתה בייצור החלב.

כדי לצמצם את ההשפעות השליליות הללו, פותחו במשך השנים שיטות שונות לניטור טמפרטורת הגוף של הפרה ושולבו אמצעי צינון כגון אוורור, הרטבה ומניעת צפיפות.

כמו כן, פותח מדד עומס חום בבקר, ה- Temperature Humidity Index, או ה THI. מדד זה משלב את טמפרטורת הסביבה והלחות היחסית בה, כאשר המדד המשוקלל מייצג את תחושת הפרה בתנאי הסביבה.

באופן בסיסי טווח הטמפרטורה הנורמלי לפרה הוא בין 38-39 מעלות צלסיוס, ובממוצע 38.5 מעלות. במצב של עומס חום, ה-THI גדול מ- 75, וטמפרטורת הגוף של הפרה מטפסת מעל ל- 39 מעלות!

מחקרים עדכניים בתחום מצביעים על כך שאפילו בלילה, כשהטמפרטורה נוטה לרדת, עדיין סובלות הפרות מעומס חום, זאת עקב עלייה בלחות המקשה עליהן להיפטר מעודפי חום גוף.

מחקר שנערך באוניברסיטת איווה בשנת 2013, בדק ומצא כי בזמן עומס חום משתנה בפרות המטבוליזם של שומן, גלוקוז וחלבון. יותר שומן נאגר, רקמת שריר שלד מפורקת לצורך אספקת חלבון והשימוש בפחמימות כגון גלוקוז מנווט מרקמת העטין אל איברים אחרים בגוף ומביא לירידה בתנובת החלב.

מחקר ישראלי משנת 2018 שבדק את הקשר שבין תפוקת חלב, פוריות ועומס חום בפרות, מצא כי עומס חום משפיע על תצרוכת המזון של פרות ומלווה בשינויים בהפרשת ההורמונים גרלין, לפטין, והורמון גדילה. ההורמון גרלין נחשב, בין השאר, כהורמון המעודד תחושת רעב בעוד ההורמון לפטין כמעודד תחושת שובע ומשפיע באופן חיובי על פוריות. על פי ממצאי המחקר, פרות הסובלות מעומס חום נוטות אמנם לבקר יותר באבוס אך לאכול פחות. אחת ממסקנות מחקר זה מצביעה כי מניעת התחממות יתר של הפרה, אפילו לזמן קצר, משפיעה באופן חיובי על תנובת החלב ועל פוריות הפרה.

כיוון שגג לנדיניבורד מיוצר מבטון, PVA וסיבים אורגניים אך לא מפלדה, הוא נוטה להתחמם משמעותית פחות, ויש לכך השפעה רבה. רפתנים אשר ברפת שלהם הותקנו גגות אלו, מדווחים כי גגות לנדיניבורד מסייעים בהורדת הטמפרטורה ברפתות וכתוצאה מכך, בהפחתה של הפעלת המאווררים ברפת התורמת גם להתייעלות אנרגטית.

אהבתם? שתפו את הכתבה >>