אדום הוא הירוק החדש

יתרונות המערכת הסולארית, בשילוב העלייה במחירי הפלדה, הביאו רבים לחפש אחר הגג המתאים שיחבר בין מאפייני הגג ומאפייני המערכת מבחינת משך החיים, עומסים, צאכי תחזוקה ומחיר. על היתרונות של גגות לנדיניבורד ומותאמים במיוחד למתקנים סולאריים.

פורסם במגזין אנרגיה דה מרקר, הארץ, יוני 2021

הגגות בישראל, למי שלא שם לב, הולכים ומתמלאים בלוחות פוטו וולטאיים. רבות כבר נאמר, נכתב וסופר על התשואה הגבוהה להשקעה במערכת סולארית. בעלי גגות מבינים היום כי הימנעות מהתקנה של מערכת סולארית,היא למעשה ויתור על הכנסה פאסיבית. דומה הדבר להשארת דירה ריקה ולא מושכרת במרכז תל אביב. נוסף על התשואה, ישנם תמריצים שונים המהווים יחד סיבה מצוינת להצטרף למגמת ייצור האנרגיה הירוקה מהשמש, כגון הארכת הפטור מהיטל השבחה על התקנת מערכות סולאריות על גגות מבנים, הירידה בעלות ייצור החשמל, המודעות ההולכת וגוברת לקיימות, שמירה על איכות הסביבה והפחתת זיהום אוויר שמקורו בפליטת גזים מזהמים.

גג אחד ולתמיד

עשרות מליוני מטרים רבועים של גגות בישראל מכוסים ברעפים, איסכורית, אסבסט, בטון וחומרים נוספים, כאשר בשנים האחרונות הצטרף שחקן חדש ומבטיח למגרש, או בעצם לגג: הפייברצמנט.

היות ומערכת סולארית מהווה עומס משקלי משמעותי על מבנה הגג, בכל סוגי הגגות למעט גגות בטון, יש לערוך בדיקה הנדסית להערכת הבטיחות וכשירות הגג לעמוד בעומס המערכת.

כלומר לפני שמחליטים על התקנה של מערכת סולארית ועוד לפני שבודקים כי קיים אישור בעלות על הגג והמבנה כחוק, כיוונים, שטח ושיפוע הגג – יש להתחיל מהגג עצמו, שאם לא כן, נוסף על הסיכון הבטיחותי, קיים סיכון לשחיקה בתשואה להשקעה.

אבי בן שבת, מנהל ומפקח פרויקטים בחברת "שומן הנדסה אזרחית", העוסקת בתשתיות ובנייה, מספר : "כל יום, וכל היום אני נתקל בחוסר חשיבה קדימה, על התאמה בין הגג, לעומסים, משקלים, טמפרטורה, וקורוזיה."

אבי ניהל השנה, בין היתר, את פרויקט החלפת הגגות ברפתות של קיבוץ מפלסים:

"התבקשנו לבחון חלופות להחלפת גגות הפח ברפתות לטובת התאמה של גגות סולאריים. בחנו מספר אפשרויות ומצאנו חסרונות בכל אחת,עד שהגענו ללנדיניבורד, ככה הגענו לאלטכנו."

אלטכנו אר. ג'י. אל בע"מ, חברה קבלנית המתמחה בביצוע פרויקטים לחברות סולאריות, הינה מפקח מורשה לפירוקי אסבסט מטעם המשרד לאיכות הסביבה, ויבואנית לנדיניבורד – פייברצמנט גלי נטול אסבסט.

"לנדיניבורד פשוט מותאם מראש לעומסים כבדים. לא צריך לדאוג לבטיחות, היא קיימת אוטומטית"

"מה שמשך אותנו ללנדיניבורד בהתחלה, היתה הנראות, כמה שזה נשמע מוזר, אבל לראות גג גלי אדום זה הרבה יותר יפה מגג מחסן לבן. זה כביכול פרמטר לא חשוב אבל זה יתרון ענק."

אבי ממשיך ומספר על השיקולים בבחירת גג כבסיס למערכת סולארית: "השיקול השני שהוביל אותנו היה העמסת משקלים. אנשים יכולים להסתובב על הגג ללא מדרכים וללא חשש שהגג ישבר כי היכולות של לנדיניבורד לשאת משקלים היא משמעותית מאוד. כדי שאפשר יהיה ללכת על גג, אם מדובר על פלדה, חייבים להתקין סולמות. בלנדיניבורד זה לא קיים, הוא פשוט מותאם מראש לעומסים כבדים. לא צריך לדאוג לבטיחות, היא קיימת אוטומטית."

"הצלחנו לחסוך גם קונסטרוקציות" הוא מסביר, " ללנדיניבורד לוחות עם גלים בגבהים שונים, דבר המאפשר לעבוד גם עם מפתחים גדולים בין המרישים."

התייעלות אנרגטית כוללת

התאמת גגות למערכת סולארית מקבלת משנה תוקף כאשר מדובר על גג של חווה חקלאית. לדברי אבי, הפרמטר שבסופו של דבר "ניצח" את כל המתחרים היה הטמפרטורה:

"הורדה של כמה מעלות ברפת היא לא דבר פעוט," הוא מסביר, "טמפרטורה משפיעה על תנובת החלב, ולא רק, אלא ששינוי שלה מוביל גם להתייעלות אנרגטית כי מפעילים פחות את המאווררים ברפת."

את היתרון של לנדיניבורד להפחתת הטמפרטורה ברפתות, מציין גם מעוז שמואלי מבאר טוביה. לדבריו:

"בעלי החיים שלנו סובלים מחום. גגות איסכורית עשויים פח נוטים להתחמם מאוד."

רפת "חלב בשפע" מבאר טוביה, הייתה בין הראשונות בארץ להתקין מערכת סולארית על גגות הרפתות.

משך החיים של המערכת הסולארית עומד על 20 שנים בממוצע, החלפת גג במהלך תקופת הזמן הזו עלולה לעלות ביוקר, כפי שמספר מעוז שמואלי, רפתן ויזם בתחום החקלאות:

"כל הסיפור התחיל מזה שהבנתי שכל עשר שנים בממוצע, אני צריך להחליף את הגג וכבר יצא לי להחליף גג אחרי 6 שנים. היתרון הגדול של לנדיניבורד הוא שהוא מחזיק הרבה יותר שנים וזה חוסך את החלפת הגג שהיא יקרה מאוד."

הסיבה העיקרית לשחיקת הגגות המואצת בחוות חקלאיות, קרי רפתות, לולים ודירים היא הקורוזיה: "מערכת סולארית מחייבת קדיחות רבות, מה שמייצר המון נקודות של חלודה, תוך כמה שנים הגג לגמרי מחורר וחייבים להחליף אותו. מעבר לעלות הגבוהה של החלפת גג, צריך לשלם על הורדת המערכת הסולארית לרצפה ואז על התקנה מחודשת שלה. המשמעות של החלפת גגות עם מערכת סולארית היא הוצאה גדולה מאוד של כסף."

מעוז שמואלי מציין: "המון שנים חיפשתי גג שיתן פתרון לסיפור הזה ומצאתי גג שנותן פתרון for life. לא נשבר, לא צריך להחליף, לא שום דבר. אני גמרתי עם החלפת גגות."

"היתרון הגדול של לנדיניבורד הוא שהוא מחזיק הרבה יותר שנים וזה חוסך את החלפת הגג שהיא מאוד יקרה"

"הסביבה ברפת היא מאוד אלימה למתכות" מוסיף אבי בן שבת בהתייחסות לשחיקה, "ברפת יש המון קורוזיה, אבל לנדיניבורד זה לא מתכת, ולכן לא קורה לזה כלום. יש פחים טובים שפשוט מזמינים להם גלוון יותר יקר, אבל הגלוון נפגע כשעובדים איתו וקודחים אותו ואז מתחילה קורוזיה. בלנדיניבורד פשוט אין את זה."

לנדיניבורד מבית לנדיני איטליה, היחיד בעולם המיוצר בכבישה כפולה, המקנה ללוחות עמידות גבוהה במיוחד גם בפני נזקי החומציות וגם לעומסים הכרוכים בהתקנת מערכת סולארית. הלוחות בעלי תו תקן ישראלי ואירופאי, אקולוגים, עברו בדיקת צובר לאסבסט באוניברסיטת בן גוריון ונמצאו 100% נטולי אסבסט.

על רקע העלייה החדה במחירי הפלדה בשבועות האחרונים, לנדיניבורד מנצח גם בגזרת המחיר, כפי שמסביר אבי בן שבת, "העלות מתגמדת כאשר בוחנים אותה מול תועלת, לנדיניבורד זה ראש שקט ל-25 שנים."

אהבתם? שתפו את הכתבה >>